| 'S GRAVENHAGE, 20051228 -- Begin december is de website www.doemaardieipod.nl gestart met het weggeven van iPods aan klanten die via de website aankopen doen. Het principe is het werven van potentiële klanten door het weggeven van een kado. In ruil hiervoor moeten ze gebruik maken van één van de aanbiedingen. Zo is er een aanbod variërend van telefoonabonnementen, cursussen, vitaminepillen tot hypotheken en verzekeringen. Tevens zullen ze anderen moeten doorverwijzen naar de site die op hun beurt ook één van de aanbiedingen moeten doen.
De website is gebaseerd op een Amerikaans marketingconcept wat nu al 5 jaar een grote rage is in de Verenigde Staten. Het concept werkt als volgt: Klanten kopen via de site bij één van de adverteerders. Voor het doorverwijzen van deze klanten ontvangt de site commissies. Met deze commissies worden dan vervolgens de kado's van de deelnemende klanten betaald. Het verschil met de traditionele manier van reclame maken, zit in het feit dat de potentiële klant aandacht besteed aan de produkten of diensten omdat ze er iets extra voor krijgen. Hiervoor worden geen extra kosten in rekening gebracht zoals dat wel is met bijvoorbeeld mobiele telefoon abonnementen. Bij de meeste telefoonwinkels wordt er een kado bij een abonnement gegeven waarvoor wel hogere abonnementskosten betaald moeten worden. Ook wordt er bij dit systeem door de adverteerder alleen betaald op no-cure-no-pay basis. Er wordt dus alleen commissie betaald wanneer daadwerkelijk een produkt is aangeschaft. Dit in tegenstelling tot reclame-uitingen op tv en radio waarbij niets is gegarandeerd. Aangezien de verkoop via het internet de steeds meer toeneemt, biedt deze manier van marketing mogelijkheden. (via Nieuwsbank)
|